Staatssecretaris zet deur open voor uitstel uitstootvrije zones: Wat betekent dit voor ondernemers?

Ontdek hoe het mogelijke uitstel van uitstootvrije zones ondernemers raakt en hoe financial lease kan helpen bij de overstap naar emissieloze bedrijfswagens.

/
Gepubliceerd:

Het lijkt een complex spel te worden tussen het kabinet en de gemeenten als het gaat om de invoering van uitstootvrije zones. Tijdens een recent debat in de Tweede Kamer liet staatssecretaris Chris Jansen (Staatssecretaris Openbaar Vervoer en Milieu) doorschemeren dat er nog geen definitief besluit is genomen over het uitstellen van deze zones. Dit betekent dat er mogelijk ruimte is voor specifieke groepen ondernemers om meer tijd te krijgen voor de overstap naar emissieloze bedrijfswagens. Maar wat betekent dit concreet voor ondernemers, en hoe beïnvloedt dit de markt voor bedrijfswagens en financial lease?

Wat zijn uitstootvrije zones?

Vanaf 1 januari 2025 worden in veertien Nederlandse steden de meest vervuilende bedrijfswagens geweerd uit bepaalde stadscentra. Deze uitstootvrije zones zijn bedoeld om de luchtkwaliteit te verbeteren en steden groener te maken. Alleen volledig emissieloze bedrijfswagens en vrachtwagens zullen nog toegang krijgen. Dit is een belangrijke stap in de transitie naar duurzamer stedelijk vervoer. Gemeenten zoals Amsterdam, Utrecht en Rotterdam hebben al aangekondigd klaar te zijn om deze zones in te voeren.

Voor ondernemers die actief zijn in deze gebieden, kan dit grote gevolgen hebben. Bedrijfswagens die niet voldoen aan de emissienormen, zullen vervangen moeten worden door elektrische of emissieloze voertuigen. Hoewel de overgang naar uitstootvrij vervoer voordelen biedt voor het milieu, maken veel ondernemers zich zorgen over de kosten die hiermee gepaard gaan. Een nieuwe elektrische bestelbus is immers een flinke investering.

Uitstel op tafel, maar niet voor iedereen

In het debat met de Tweede Kamer gaf staatssecretaris Jansen aan dat de gemeenten het recht hebben om vanaf 1 januari 2025 uitstootvrije zones in te voeren. Tegelijkertijd houdt het kabinet de optie open om voor specifieke groepen ondernemers een uitstel te overwegen. Denk hierbij aan de ambulante handel, zoals marktkooplui, en kleinere ondernemers die vrezen dat de overgang naar een volledig emissieloze bedrijfswagen hen financieel zwaar zal treffen.

Toch zijn er brancheorganisaties zoals Transport en Logistiek Nederland en de RAI Vereniging die pleiten voor een voortvarende invoering van de zero-emissiezones. Gemeenten zoals Amsterdam en Rotterdam staan ook klaar om de nieuwe regels te handhaven. Volgens Jansen is het nu vooral een kwestie van afwachten welke maatregelen de overheid na 1 januari nog zou kunnen nemen. Hij sprak zelfs van een ‘noodknop’ die eventueel kan worden ingedrukt als blijkt dat de invoering voor bepaalde ondernemers problematisch uitpakt.

Gemeentelijk beleid blijft leidend

Een belangrijke nuance in deze discussie is dat de instelling van uitstootvrije zones een gemeentelijk besluit blijft. Het kabinet kan richting geven en uitzonderingen voorstellen, maar uiteindelijk hebben de gemeenten de beslissende stem. Dit betekent dat ondernemers die in steden opereren waar de uitstootvrije zones in 2025 worden ingevoerd, zich moeten voorbereiden op de nieuwe regels.

Voor ondernemers die zich nog niet volledig hebben voorbereid op de komst van emissieloze zones, zijn er echter mogelijkheden om uitstel aan te vragen of gebruik te maken van overgangsregelingen. Veel gemeenten bieden ontheffingen of subsidieprogramma’s aan om de overstap naar elektrische voertuigen te vergemakkelijken. Toch is het verstandig om op tijd actie te ondernemen en te kijken naar alternatieven voor bedrijfswagens op brandstof.

Wat betekent dit voor ondernemers in de leasebranche?

Voor bedrijven die afhankelijk zijn van hun bedrijfswagenpark kan de komst van uitstootvrije zones een ingewikkelde situatie opleveren. Vooral kleinere bedrijven met beperkte financiële ruimte zitten met de handen in het haar: een nieuwe elektrische bestelbus is namelijk een forse investering. Daarom kan het aantrekkelijk zijn om gebruik te maken van financial lease.

Met financial lease kunnen ondernemers relatief voordelig een nieuwe, emissieloze bedrijfswagen financieren zonder direct een grote investering te hoeven doen. Dit stelt hen in staat om te blijven opereren binnen de uitstootvrije zones en tegelijkertijd aan de nieuwe milieuregels te voldoen. De maandelijkse kosten van financial lease zijn bovendien vaak voorspelbaar en aantrekkelijk geprijsd, wat zorgt voor meer financiële rust en flexibiliteit.

Conclusie: Actie ondernemen loont

Ondanks het feit dat staatssecretaris Jansen de deur op een kier heeft gezet voor uitstel van de invoering van uitstootvrije zones, is het verstandig voor ondernemers om niet af te wachten. De kans is groot dat de regels, ondanks mogelijke uitzonderingen, op korte termijn van kracht worden. Ondernemers die zich nu al voorbereiden op de aanschaf van emissieloze voertuigen of kijken naar financial lease-opties, hebben geen last van het verdwijnen van de bpm-vrijstellen en zijn klaar voor de toekomst.

En zeg nou zelf, waarom wachten op een ‘noodknop’ als je nu al het gaspedaal van de toekomst kunt indrukken? Stap over op een elektrische bestelbus via financial lease en rijd moeiteloos door de uitstootvrije zones. Schakel snel en lease slim – je hoeft alleen nog maar het contactformulier hieronder in te vullen!

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.
Naam

 

Bij mij als onafhankelijke automakelaar profiteer je van een breed scala aan voertuigen, scherpe tarieven en flexibele leaseopties. Of je nu een starter, zzp’er of ervaren mkb’er bent, ik zorg ervoor dat je de best passende leaseoplossing krijgt, zonder onnodig gedoe. Ik ontzorg je en help je bij het vinden van de perfecte auto en het afsluiten van een financieel aantrekkelijk leasecontract.

Recente blogs